یکی از نیازهای مهم حوزه‌ی علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان‌بندی‌شده بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است.۱۳۹۵/۰۷/۱۱

akhbar-mod-title

الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبئی

مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی به مناسبت چهلمین سالگرد علامه طباطبائی، نشستی را با موضوع «الگوی امتداد حکمت در آثار علامه طباطبائی» برگزار کرده است. این نشست در تاریخ 24 آبان 1400 و در بستر فضای مجازی، توسط استاد امین اسدپور ارائه گردیده است.

خلاصه مباحث ایشان از قرار ذیل است؛

یکی از نیازهای مهم امروز ما بحث امتداد حکمت است. امتداد حکمت یعنی مبانی  و روش  فلسفی را در متن زندگی انسان خاکی امتداد دهیم تا به سطحی از عقلانیت رسیده و بتوانیم مسائل انسان را حل کنیم. 

امتداد حکمت هم از بعد عقلی هم از بعد عقلایی ضروری است. از بعد عقلی ضروری است چون به ضرورت ازلیه،(هستی هستی است ) و این در تمام ابعاد و مراتب جریان دارد حتی در زندگی دنیوی انسان. از بعد عقلایی ضروری است چون ما هم با ساحت تمدنی غرب روبرو هستیم که باید فلسفه خودمان را در برابر آنها ارزیابی کنیم. هم از این لحاظ که رویکرد معرفتی نسبت به مسائل از غرب آمده، فعالیم یا منفعل؟ و هم اینکه بر فرض نبود غرب، دستگاه حکمی ما مثل تمدن قرن ۳ تا ۶ ظرفیت جامعه سازی دارد یا نه؟ و حتی بر فرض چشم‌پوشی از تمدن و جامعه سازی، آیا خود فرد نیاز به حکمت دارد تا هدف و آرمان خود را بشناسد؟

مرحوم علامه طباطبایی این ضرورت را به نیکی می‌دانست و در فلسفه ای که نظام جدیدی را با بحث اطلاق واقعیت تأسیس کرده بود، قواعد فلسفی را در سراسر هستی امتداد می داد. از جمله این نگاه، که ظرفیت زیادی هم دارد،نگاه انسان شناسانه ایشان است. ایشان جنبه های هستی شناسی مطلق را در انسان شناسی تطبیق می دهند.  انسان فی الدنیا نیز قوامش به مسئله اعتبار است که آن اعتبار هم مبتنی بر نظام دانشی و عقلانیت هست.

مرحوم علامه طباطبایی امتداد حکمت را با توجه به فکت های تاریخی، در عمل پیاده می کند. به عنوان مثال به سبب نیاز زمانه،تدریس فلسفه و تفسیر را شروع می کنند. علاوه آن، به نوشتن کتب مختلف برای عموم جامعه و ارتباط با اساتید دانشگاهی به خصوص با هانری کربن می پردازند.

ملاک الگوی امتداد حکمت علامه به سه امر برمی گردد:

۱: تمرکز روی فلسفه ورزی

۲:دخیل کردن مسائل روز در فلسفه ورزی

۳: توأم کردن فلسفه با سایر علوم  تجربی، مطالعات تفسیری، علوم اجتماعی، مردم شناسی و هرمنوتیک.

البته علامه در برخورد با علوم فعال است، نه منفعل. به طوری که بر روی پایگاه حکمی خود می ایستد. از سوی دیگر تحمیل فلسفه و علوم را بر قرآن نیز ممنوع می داند. ولی در عین حال معتقد به استفاده از ظرفیت منابع  هست. 

------------------------------------------------------------------------------

برای دانلود صوت جلسه اینجا کلیک نمائید.