یکی از نیازهای مهم حوزه‌ی علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان‌بندی‌شده بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است.۱۳۹۵/۰۷/۱۱

akhbar-mod-title

وبینار مدخلی بر فقه عاشورا

وبینار مدخلی بر فقه عاشورا در 6 شهریور ماه سال 1399 به صورت مجازی برگزار شده است.

در این وبینار استاد امین اسدپور تحلیل های فقهی که نسبت به حادثه عاشورا بیان شده است را به صورت تاریخی بررسی کرده اند. رویکرد اصلی ایشان، نشان دادن دیدگاه فقهی در این تحلیل ها بوده است. به اعتقاد ایشان تحلیل های موجود با رویکرد عرفانی و صوفیانه است که علت قیام امام حسین را نیز شهادت عارفانه و عاشقانه بیان کرده اند. اولین پرداخت فقهی به واقعه عاشورا توسط علامه حلی است و تا قبل از آن به جز تاریخ نگاری تنها درصدد رفع شبهات کلامی بودند که آن نیز بسیار محدود بوده است. بعد از  علامه حلی، محقق کرکی و بعد از ایشان نیز صاحب جواهر واقعه عاشورا را در فقه و در باب صلح و مداهنه با حیث استنباطی و اجتهادی پرداخت کرده است.

استاد امین اسدپور در این وبینار نشان دادند که فقه شیعه به مسئله عاشورا پرداخت جدی نداشته است و بعد از گذشت 1200 سال از این واقعه، صاحب جواهر می فرمایند؛ واقعه عاشورا بر اساس مصالحی رخ داده است که فقه و فقها توان فهم آن را ندارند. عمده مسئله در عدم فهم این واقعه، داشتن رویکرد فردی و عبادی درفقه و رویکرد عرفانی و صوفیانه در تحلیل های عاشورا بوده است.


 

برای دانلود صوت جلسه اینجا کلیک نمایید.

برای دانلود متن جلسه اینجا کلیک نمایید.