یکی از نیازهای مهم حوزه‌ی علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان‌بندی‌شده بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است.۱۳۹۵/۰۷/۱۱

akhbar-mod-title

سلسله نشت های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی

آنچه ذیلا خدمت خوانندگان گرامی عرضه خواهد شد متن جلسه دوم از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی با محوریت نقد و بررسی مجموعه چهارجلدی "علم دینی از چیستی تا چگونگی"  با حضور حجة الاسلام و المسلمین اسدپور و حجة الاسلام و المسلمین وکیلی می ­باشد.

 

این جلسه در تاریخ  17 بهمن 1399  و در فضای مجازی برگزار شده است.

 

محورهای اصلی بحث که توسط استاداسدپور بیان شده است:

1-    باید از ادبیات "انتظار بشر از دین"در مباحث کلام جدید فاصله گرفت.

2-    دین به معنی مرکب اعتباری است که قلمرو آن را شارع تعیین می کند.

3-    نیاز به تحول و احیای جدی در منابع قرآنی، روایی و عقل وجود دارد.

4-    در تولید علم دینی باید ناظر به چرخه تولید علم بود. چرخه ای که از مواجه با مسئله آغاز می شود و در امتداد آن به مسئله تبدیل می شود تا در بستر نظریه پردازی قرار گیرد. بعد از مرحله ی نظریه پردازی باید به حوزه ­ی سیاست­ گذاری و طراحی مدل پرداخت. و بعد از این دو مرحله؛ به مرحله اجرا می رسیم.

ملاک اصلی در این سه مرحله، شاخص کارآمدی است که اگر به کارآمدی مطلوب نرسیدیم؛ باید برگشته و مشکل را در تک تک مراحل جست و جو کرد.

5-    در نظریه پردازی علم دینی، تبیین جریان ها از اولویت های اساسی است. از این رو علاوه بر تبیین صحیح از نظریات مختلف، باید مزیت های نسبی آنان نیز ذکر شود و در ادامه به نقد آن ها پرداخته شود. مراد این است که احساس نشود تولید علم دینی مختار به معنای نفی هر آنچیزی است که وجود دارد. مثل دفتر فرهنگستان و...

6-    بر این اساس باید امکان گفتمان سازی در فضاهای تخصصی و دانشگاهی را حفظ کرد.

7-      همچنین باید از ظرفیت های تراث تمدنی مسلمین و نظریات متفکرین انقلاب اسلامی استفاده کرد.

 

 

برای دانلود صوت جلسه اینجا کلیک نمایید.

برای دانلود متن جلسه اینجا کلیک نمایید.