یکی از نیازهای مهم حوزه‌ی علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان‌بندی‌شده بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است.۱۳۹۵/۰۷/۱۱

akhbar-mod-title

ظرفیت های فقه در علوم انسانی

انجمن های اسلامی دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی و حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به منظور گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد شهادت دکتر مفتح، و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت و گویی پیرامون این موضوع با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد اسدپور و دکتر محسن برهانی در بستر اسکای روم به صورت مجازی برگزار کرده است.

 

در این  گفت و گو؛ استاد اسدپور به بیان  ظرفیت فقه اعم و اخص در تولید و تحول علوم انسانی پرداخته است. ایشان با بیان فقه اعم، دین  اسلام را تمام آیات قران و تمام روایات دانستند و بیان کردند اگر مبانی حکمی و فلسفی و معرفتی به  فقه  اعم(حتی اخص) اضافه شود، ملاکات کلی و دیدگاه کلی را به دست می دهد که توانایی تحول در علوم انسانی را خواهد داشت. همچنین انقلاب اسلامی سال 57 و مباحث فقهی امام خمینی(ره) را از خروجی های فقه اعم یا به عبارتی فقه پویا بر شمردند.  در مقابل فقه سنتی را جریانی دانستند که مانع رسیدن فقه پویا به آرمان های خود می شود.

آقای دکتر برهانی نیز با تقریری از شهید صدر، درصدد اثبات منطقه الفراغ برآمدند و بیان داشتند حوزه هایی وجود دارد که عرصه ی مباحات است و دین نباید به آن ها ورود کند. ایشان تحول اصول توسط شیخ انصاری را نپذیرفتند همچنین ادعای فقه پویا که  می تواند علوم انسانی را متحول کند را نیز نفی کردند. با این بیان که فقه پویا و حتی فقه اخص نباید ادعایی در اسلامی سازی علوم انسانی داشته باشد کما اینکه خروجی نیز در این زمینه نداشته است.

 


 

برای دانلود صوت اینجا کلیک نماید.

برای دانلود متن اینجا کلیک نماید.